índex - bibliografia

dissabte, 15 d’agost del 2009

Semblar el mercat de Calaf

Variants i sinònims:
  • Semblar el mercat de Calaf (AMADES 1951) - (AMADES 1951a) - (VINYETS 1990) - (GARCIA SALINES 1994)
  • Semblar un mercat de Calaf (BOSCH 1928)
  • Ser (o semblar) el mercat de Calaf (POMARES 1997)
  • Ser el mercat de Calaf
Equivalents: Parecer el campo de Agramante [ES] (BALBASTRE 1977)

Explicació:
  • Segons la llegenda, un dia d'hivern cru i de boira gebradora, anaven quedant les paraules eixides de boca dels contractants gelades i sostingudes en l'aire, fins que un raig de sol les desgelà iquan van caure es van sentir una gran confusió de veus (BOSCH 1928).
  • Per a pintar el desordre, la desorganització, el desacord. La ciutat de Calaf està situada en un planell excessivament fred. Durant un dels seus mercats es van gelar les paraules pel fred. Quan es van descongelar totes de cop el brogit i guirigall que es va formar fou immens i ningú no entenia res (AMADES 1951a).
  • Ésser un lloc on dominen la desorganització i el desacord (GARCIA SALINES 1994).
  • Confusió de molts que parlen alhora (POMARES 1997)
  • Lloc molt desendreçat o en què hi ha molt de soroll o de confusió (POMARES 1997).
Etimologia: V. l'article Semblar el mercat de Calaf, a les etimologies paremiològiques.

Font: Josep Balbastre i Ferrer (1977): Nou recull de modismes i frases fetes. Barcelona: Ed. Pòrtic.

4 comentaris:

JoRDi JVR ha dit...

Hola company, avui he recordat una frase que acostumava a dir molt la meva avia (una de tantes).
Quan em veia que portava la bragueta del pantaló oberta sempre em deia:
"a santa clara hi ha funció"
...acte seguit jo em cordava la cremallera.
He cercat per la xarxa i no he trobat res de res... en saps quelcom?
Ella era de Torreblanca (Castelló) però de ben joveneta va venir a Barcelona. He pensat que potser te a veure amb el desaparegut convent de Sta.Clara que es trobava on està actualment el parc de la Ciutadella de bcn però no en tinc ni idea.
Sempre m'ha intrigat la seva provinença, si et serveix d'algo te la deixo per a el teu recull i perque no es perdi en la memoria.
Salutacions i de pas felicitar-te per tota la teva tasca.
Jordi.

JoRDi JVR ha dit...

He oblidat marcar el seguiment ;-)

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Jordi, fantàstica la frase feta! Et confessaré que no l'havia sentida, però la tinc recollida (la memòria ja no m'arriba per abastar tot el que tinc recollit!).

Ho recull Joaquim Pomares (1997) al Diccionari del català popular i d'argot publicat per Edicions 62, s. v. 'Fer funció a Santa Clara'.

Una altra història serà descobrir d'on prové la dita, perquè santa Clara és la patrona de les bugaderes, majoritàriament.

Gràcies per la 'perleta' deixada. Si esbrino alguna cosa més ja t'ho faré saber.

Adelix ha dit...

Mi abuela tambien la cantaba cuando allguien se dejaba la bragueta abierta y la cantaba en catalán y decia: Santa clara fa funcio a la bragueta d’un senyor el senyor era elegant i portaba per devant la bragueta descordada

NO ME ACUERDO DE NADA MAS
Adelix